تجزيه و تحليل گاز

تجزيه و تحليل گاز در احتراق سوخت فسیلی

نياز به تجزيه و تحليل گاز

احتراق سوخت فسيلي داراي سولفور ، ترکيبات معيني از گاز و جامد را بوجود مي اورد که در جريان گاز دودکش وارد مي گردد . بعضي از اين مواد آلوده کننده هوا هستند و در صورت وجود قوانين دولتي بر آنها نظارت مي گردد بعضي ديگر گازهاي خورنده هستند که مي توانند سبب خوردگي شوند و آلودگي اتمسفري را بيشتر کنند . از بقيه مي توان بعنوان مبناي سيستم مديريت مشعل و با کنترل احتراق ( در صورتيکه بتوانند مطابق با نيازهاي معيني باشند ) استفاده نمود .

ادامه نوشته

پیل سوختی

سری پیل سوختی جهت تولید انرژي با راندمان بهینه ، نیازمند تجهیزات جانبی بنام سیستم پیل سوختی است که شرایط بهینه عملکرد برای پیل سوختی ، شامل خلوص سوخت ، مقدار هوا و سوخت ورودی به سری پیل سوختی ، رطوبت گازها و مدیریت آب ، کنترل دما و نهایتا فشار گازها در سیستم و سری پیل سوختی را کنترل نمایند. یک سیستم پیل سوختی را می‌توان به سه قسمت عمده شامل بخش سوخت رسانی (مبدل سوخت و سیستم ذخیره هیدروژن) ، بخش تولید انرژی شامل سری پیل سوختی و سیستم کنترل رطوبت ، فشار ، دما و دبی گازها و نهایتا بخش تبدیل انرژی که مربوط به فصل مشترک بین پیل سوختی و مصرف کننده برق جهت تبدیل جریان و ولتاژ برق به ولتاژ و جریان مناسب می‌باشد، تقسیم نمود.

 

ادامه نوشته

اجزاء کمپرسور پیستونی

امروزه در صنعت تبرید بیشتر از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع کمپرسور ها نیز از حرکت رفت و آمدی پیستون سیال را متراکم می نمائیم .
ادامه نوشته

انواع خودرو های دو گانه سوز

خودروهای دوگانه سوز

 یخ‌هاي قطبي در حال آب شدنند و زمين هر روز گرمتر مي‌شود. آلودگي محيط‌زيست به شدت در حال افزايش و منابع انرژي فسيلي دنيا در حال تمام شدن است.
از طرفي قيمت نفت هر روز بيش از گذشته افزايش مي‌يابد ولي جالب‌تر آنكه تقاضاي خودرو نيز سالانه در جهان رو به افزايش است به گونه‌اي كه توليد خودرو به عدد سالانه70 ميليون دستگاه نزديك مي‌شود.

ادامه نوشته

خودر وهای هیبریدی

هم‌اکنون ، بحران انرژی در جهان به یک مشکل عمده برای کشورها تبدیل شده و به همین دلیل ، دولت‌ها به خودروسازان فشار می‌آورند تا با استفاده از روش‌های مختلف ، سبب کاهش مصرف خودرو شوند. به‌طور نمونه ، در این راستا خودروسازان آمریکایی دستور گرفته‌اند که خودروهای کم‌مصرف تولید و در افق دراز مدت خود به سوی استفاده از سوخت غیر فسیلی در خودرو حرکت کنند.
ادامه نوشته

دانستنی های CNG

گاز طبيعي متراكم يا (Compressed Natural Gas (CNG سوختي با مزيت هاي اقتصادي فراوان و جايگزين خوبي براي بنزين و حتي گازوييل است.
كارخانه هاي خودروسازي داخلي به زودي كليه خودروهاي خود را به صورت دوگانه سوز (Bi-fuel) توليد و عرضه خواهند كرد، يعني توليد خودروهايي كه قادرند با هر يك از سوخت هاي CNG يا بنزين حركت كنند. از آنجا كه در آغاز راه رسيدن به اين هدف قرار داريم طبيعي است كه سؤالات فراواني درباره اين سوخت وجود داشته باشد. در اين يادداشت سعي شده به اختصار به شماري از اين پرسش ها پاسخ داده شود.
ادامه نوشته

کمپرسور پیستونی ( Reciprocating Compressor )

امروزه در صنعت تبرید بیشتر از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع کمپرسور ها نیز از حرکت رفت و آمدی پیستون سیال را متراکم می نمائیم . 

ادامه نوشته

نگاهی اجمالی بر خودرو های الکتریکی

نگاهی اجمالی بر خودروی الکتریکی

ملاحظات زیست محیطی و ملاحظات اقتصادی، عوامل مؤثر در تولید خودروهایی پاکیزه، کارآمد و مناسب جهت حمل و نقل شهری می­باشند. خودروها بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل می­دهند. با این‌حال مواد و گازهای متصاعد‌شونده از اگزوز خودروهای موتور احتراق داخلی منبع عمده آلوده­ سازی شهری هستند، که خود اثرات گل خانه­ ای را به همراه دارد و در نهایت به گرم‌شدن کره زمین می­ انجامد. وابستگی به نفت به عنوان منبع مطلق انرژی جهت خودروها، کاهش منابع سوختی و وجود نوسان‌های شدید در بازار عرضه دیگر موضوعاتی است که لزوماً ایجاد تغییر در تکنولوژی­ های متداول مورد استفاده در صنعت خودرو را گوشزد   می­کند. ظرف 50 سال آینده تقریباً 4 میلیارد نفر به جمعیت 6 میلیارد نفری کره زمین اضافه می­گردد. صرف‌نظر از هر گونه پیشرفت در فناوری‌های جدید و بهره­ وری در مصارف انرژی، تقاضا برای انرژی رو به افزایش است و این افزایش را هم اکنون در کاهش مقدار نفت موجود در انبارهای کشورهای صنعتی و افزایش قیمت جهانی نفت می­توان ملاحظه کرد.

ادامه نوشته